Het zijn er iets meer dan verwacht. Bovag en RAI hadden becijferd dat de verkopen op circa 550.000 zouden uitkomen. In de maand december schoten de verkopen met 52,5 procent omhoog tot 17.369 stuks. Dat heeft vermoedelijk te maken met de verwachting dat sommige auto’s in januari duurder worden door veranderingen in de fiscale wetgeving.

Dat de autoverkopen vorig jaar zo hoog zijn uitgekomen, heeft veel te maken met de fiscale stimuleringsregeling voor kleine, zuinige auto’s. Het aandeel zeer zuinige personenauto’s bedraagt ruim een derde van de totale verkopen. Veel van deze modellen zijn gevrijwaard van aanschafbelasting (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB).

Bestverkochte merk

Volkswagen was vorig jaar het bestverkochte merk met een marktaandeel van net geen 11 procent en 60.881 nieuwe auto’s op kenteken. Dat zijn er 11 procent meer dan in 2010. Peugeot bezette de tweede plek met een marktaandeel van 8,3 procent, gevolgd door Renault (8 procent). Opel en Ford stonden op de 4e en 5e plaats met marktaandelen van respectievelijk 7,42 en 7,38 procent.

Het meest verkochte model was de Volkswagen Polo (bijna 25.000 stuks), gevolgd door de Renault Twingo en de Peugeot 107.

Elektrische personenauto’s

Opvallend is dat de verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s vorig jaar een kleine vlucht heeft genomen. Tot en met november rolden er 815 nieuwe elektro-auto's de showrooms uit. Eind 2010 stonden er slechts zo’n 200 elektrische personenauto’s geregistreerd. Het totale park in Nederland bestaat nu uit 1.053 elektrisch aangedreven auto’s.

Voor 2012 verwachten de brancheorganisaties een daling van de verkopen tot ongeveer 500.000 stuks. Dat heeft te maken met de stimuleringsregeling voor zuinige auto's die halverwege het jaar worden aangescherpt en de verslechterende economische omstandigheden.

Volgens analisten van ABN Amro heeft de stevige groei van de verkoop van kleine auto’s ertoe geleid dat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe personenauto’s de afgelopen 5 jaar met 15 procent is gedaald.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl